Gældende vedtægter for Foreningen Skamstrup og Omegn. 

Foreningens vedtægter kan også hentes i pdf-format her.

Sidst ændret og vedtaget februar 2017.  Vedtægterne kan også downloades (hentes ) ved at klikke her.

§ 1: Foreningens navn.

Foreningens navn er Foreningen Skamstrup og Omegn. med hjemsted i Skamstrup, Holbæk Kommune.

§ 2: Formål.

Foreningens formål er at styrke sammenholdet i Skamstrup og omegn gennem kulturelle og sociale aktiviteter med udgangspunkt i et velfungerende Forsamlingshus ”Heimdal” og foreningsliv, samt arbejde for at bevare, videreudvikle og formidle landsbysamfundet, dets miljø og den kultur, det repræsenterer.

§ 3: Medlemmer og kontingent.

Enhver borger i skamstrup og Omegn, eller andre, som på anden måde har tilknytning til området, kan blive medlem af foreningen. Der betales et årligt kontingent, som fastsættes på generalforsamlingen.

§ 4: Generalforsamlingen.

Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen. Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af 1. kvartal efter følgende dagsorden:

  1. Valg af dirigent, stemmetællere og protokolfører.

  2. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år

  3. Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab

  4. Behandling af indkomne forslag

  5. Behandling af budget samt fastsættelse af kontingent

  6. Valg af bestyrelse og bestyrelsessuppleanter

  7. Valg af 2 bilagskontrollanter

  8. Eventuelt

Indkaldelse til generalforsamling sker med mindst 4 ugers varsel ved avertering i den lokale ugeavis og ved opslag ved forsamlingshuset.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen må være formanden i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.
På generalforsamlingen kan der ikke stemmes ved fuldmagt.
Kun medlemmer af foreningen har stemmeret, og hvert medlem har kun en stemme.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal. 
Beslutning om ændring af vedtægterne kræver dog mindst 2/3 af de fremmødte stemmer herfor.

§ 5: Ekstraordinær generalforsamling.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes, såfremt 4/7 af bestyrelsen ønsker det eller mindst halvdelen af medlemmerne skriftligt tilkendegiver ønske herom. Indvarsling til ekstraordinær generalforsamling sker som til ordinær generalforsamling.

§ 6: Bestyrelsen

Foreningen ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer.
Bestyrelsesformanden vælges direkte på foreningens generalforsamling for en periode af 2 år. Formanden vælges i ulige år.
Bestyrelsesmedlemmerne vælges for en 2-årig periode ved almindelig stemmeflertal. På den ordinære generalforsaling er 3 medlemmer på valg i ulige årstal, og 3 medlemmer er på valg i lige årstal. 
Der vælges hvert år 2-3 supleanter og 2 bilagskontrollanter.
Bestyrelsen konstituerer sig på det førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen med næstformand, kasserer, sekretær, samt ansvarlige for foreningens aktivitetsområder.
På samme bestyrelsesmøde fastsætter bestyrelsen sin forretningsorden.
Ordinært bestyrelsesmøde afholdes, når formanden eller mindst 3 af de andre bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af dens medlemmer er tilstede ved et indkaldt bestyrelsesmøde.
Afgørelser træffes ved almindeligt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Der føres referat over bestyrelsens møder, der underskrives af bestyrelsesmedlemmerne i forbindelse med godkendelse af referatet på det efterfølgende møde.
Tegningsberettiget er formanden og kassereren i fælleskab. Derfor kan disse bestyrelsesposter ikke bestrides af en og samme person.
Bestyrelsen kan ikke uden generalforsamlingens samtykke sælge eller pantsætte forsamlingshuset.

§ 7: Drift

Bestyrelsen varetager foreningens daglige ledelse i overensstemmelse med dens formål. Det påhviler bestyrelsen at inddrage foreningens medlemmer aktivt i vedlighold af foreningens ejendom og inventar, planlægning og gennemførelse af kulturelle og sociale aktiviteter, samt udarbejde årlige regnskaber og budgetter herfor. Det påhviler bestyrelsen at medvirke til at skabe tilfredsstillende bygningsmæssige forhold til foreningens aktiviteter, fastsætte lejesatser og entre, samt at udarbejde årlige regnskaber og budgetter for driften. Beslutning om køb, afhændelse eller pantsætning af fastejendom eller optagelse af lån, træffes dog på generalforsamlingen.

§ 8: Kapitalforhold

Den til foreningens nyinvestering og drift nødvendige kapital søges tilvejebragt ved offentlige og private tilskud, indtægter ved afholdelse af aktiviteter, udleje og kontingenter.
Foreningens midler, der ikke findes nødvendig for den daglige drift, skal indsættes i lokale pengeinstitutter i foreningens navn.
Der påhviler ikke de enkelte medlemmer nogen personligt ansvar, for så vidt der er tale om dispositioner truffet og iværksat i overensstemmelse med beslutninger udfra bestemmelserne i vedtægterne. Derimod hæfter foreningen overfor anden part med foreningens samlede aktiver.

§ 9: Regnskab og revision

Foreningens regnskabsår følger kalenderåret. Regnskabet, der skal indeholde driftsregnskab og status kontrolleres af de valgte bilagskontrollanter, om nødvendigt med støtte fra en autoriseret revisor, før den ordinære generalforsamling.

§ 10: Opløsning

Til ophævelse af foreningens virksomhed kræves 2/3 flertal af samtlige fremmødte medlemmer på 2 på hinanden følgende generalforsamlinger, indenfor en periode på 3 måneder. I tilfælde af opløsning af foreningen og afvikling af dens aktiviteter går en evt. formue til at videreføre aktiviteter i Skamstrup og Omegn, der er i overensstemmelse med ” Foreningen Skasmtrup og Omegns” formålsparagraf ( §2) ifølge beslutning truffet på de to generalforsamlinger.